starte applikation med tastekombination

Hvis man i en kildekodefil har en henvisning til fx functions.rb kan jeg springe til netop denne fil ved at sætte cursor over filnavnet og skrive 'gf' - det er meget handy.

nu har jeg lavet en tekstfil med mange forskellige filnavne i: billede.jpg hjemmeside.html stileøvelse.odf.

Kan jeg på på nogen måde lave det sådan at jeg ved at sætte cursor over 'billede.jpg' og så trykke en tastekombination, kan åbne denne i gimp, eller åbne hjemmeside.html i firefox ?

mvh Gunner