Re: [VI] lidt begyndersupport - syntaxhighlight og småkommandoer

On Fri, 9 Jul 2004 20:27:57 +0000 (UTC)
Sune wrote:

> Jeg har lige en bunke spørgsmål - læse manualerne fra en ende af ville
> sikkert give mig svar på det, men det er lidt tung læsning fra ende til
> anden.

Hvis du bruger vim eller bedre gvim, så kan du søge i hjælpeteksterne
med flg. kommando

  :help <emne>

emne er det, du søger på; eller

  :he <:kommando>

hvor :kommando er kolon plus "kolonkommando". Men det er nu rigtig
nok, at nogle emner næsten er ubærligt komplicerede at komme ind i.

Gvim er i et X11 miljø langt at foretrække for XTerm + vim.
Hvis du ikke kører vim eller gvim, er nedenstående irrelevant (med
mindre du skifter til vim:-)

Her er nogle igangsætter-skub:

> 1. Jeg har fundet en syntaxhighlightfil på internettet. Der er desværre
> ikke autogenkendelse indbygget i den. Hvordan får man implementeret
> det?

Autogenkendelse kommandoer kan skrives i vimrc eller lokalt i brugeren
.vimrc

Jeg foretrækker at lægge en systemomspændende vimrc i $VIM
directory'et - $VIM er en variabel, som du kan sætte, eller du kan
lade den være tom, så gælder den value, som er kompileret ind i
vim. Se denne default value med kommandoen :version

Hvis du har en normal installation af gvim fra source uden
indblanding fra en distro, så ligger vim-syntax filer i

   /usr/local/share/vim/vim62/syntax

det er det samme som

   $VIM/syntax/

og i fx. RedHat og Debian og Gentoo (+Fedora?) er det jo så

   /usr/share/vim/vim62/syntax

62 står for version 6.2 og kan vel snart risikere at hedde 6.3
eller måske 7.0.

i min vimrc er der flg. auto-genkendelseskommandoer:

if has("autocmd")
 augroup cprog
  " Remove all cprog autocommands
  au!

  " When starting to edit a file:
  "   For C and C++ files set formatting of comments and set C-indenting on.
  "   For other files switch it off.
  "   Don't change the order, it's important that the line with * comes first.
  autocmd FileType *      set formatoptions=tcql nocindent comments&
  autocmd FileType c,cpp  set formatoptions=croql cindent comments=sr:/*,mb:*,el
:*/,://
 augroup END
endif

Hmmm ... der er faktisk mange flere kommandoer, men det her burde
få dig i gang.

> 2. kan man på en smart måde fjerne et linjeskift uden at skifte til
> insert-mode?

Ja, prøv store  J -kommandoen, JOIN

> 3. Kan man sætte dem ind? Og hvad med tomme linjer (her bruger jeg o
> <esc> ind til videre)

Tomme linier kan som du siger indsættes med o<esc>

Når du lige har indsat én tom linie, kan du gentage processen ved
at taste punktum.

Man kan selvfølgelig også

hvis man vil indsætte 4 linier!

> 4. Kan man slette noget uden at det hopper ind i yank-bufferen?

Det ved jeg ikke. Hvad mener du?

Hvis du vil gemme en yank-buffer må du give den et navn, fx.

   "add

og jeg mener literal doublequote! det sletter nærværende linie og
lægger en kopi i buffer "a, som du får fat i med kommandoen:

   "ap

Det er så besværligt, at de fleste bruger musen - med mindre man
sidder og taster dagen lang, så viser det sig nemlig at være ret
hurtigt sammenlignet med muse-gymnastik.

Håber det kan hjælpe.