mangler en blokmarkering/indsættelse

hejsa
Jeg sad forleden i et firma og skulle ændre i nogle
opsætninger....maskinerne kørte alle windows og jeg havde ikke lige min
knoppix med. Derfor benyttede jeg deres installerede editor (ultraEdit32
som faktisk er ganske god) og opdagede at den havde en funktion jeg ikke
lige havde fundet i min elskede vim. Det var en form for blok/kolonne
markering/indsætning/redigering.

http://www.ultraedit.com/products/features.html#col

Ideen er at man man lave markeringer ned af en eller flerer  kolonner i
teksten og så på den måde redigere mange linjer på samme tid.
Dette var rigtigt rart når man lige skulle udkommentere mange linjer.
sæt cursor først på den øverste linke, hold shift nede og tryk ned
indtil du er på den nederste linje, og tryk så det som skal stå forrest
på alle linjerne (f.eks. # eller //)
Det er også rart hvis man f.eks. skal lave en masse linjer som skal
udskrive en masse. Jeg har f.eks. ofte i php en masse print("..."); på
en masse linjer
her kan det hurtigt overståes med denne metode.
Der er mange andre mulige steder det kan bruges.

Nå men det korte af det lange. Findes dette i vim, og hvordan bruges det
i så fald?