Re: [VI] Linjeskift

On Sun, 29 Jun 2003 18:48:36 +0200 Mads Martin Joergensen wrote:

> Blok et linjeskift ind med visual block ved at vælge en tom linje. Denne
> kan nu pastes med 'p'... meget uelegant, men det er da muligt :-)

Det var ikke lige hvad jeg ville. Jeg må hellere forklare, hvad jeg skal
bruge det til. Jeg er ved at lave en lidt speciel windowmanager. Den har
et vi-agtigt brugerinterface. Ideen er at workspaces svarer til filer i
vi(m) og at vinduer svarer til tegn. Det kommer dog til at afvige lidt.
Hvis man fx cutter et vindue ryger det på en stak, så man ikke kan komme
til at smide et vindue væk (et vindue, kan til gengæld godt eksistere
flere gange, hvis det ikke er på samme side). I "insert mode" kommer det
man taster hen til det aktive vindue.

Hvis man på en side har vinduerne:

A B

og man vil bytte om på dem og "cursoren" allerede står på A trykker man
xp

og det bliver til

B A

B ændrer her størrelse to gange. Når man trykker x forsvinder A ud på
stakken og B maksimeres til at fylde hele skærmen, da alt plads altid
forsøges udbyttet. Når man herefter trykker p halveres B's bredde, da
vinduerne skal have lige meget plads.

Men hvis man vil have et horisontalt split, dvs. det skal blive til

skal man jo have indsat et linjeskift efter A.

Hvis det ikke kan lade sig gøre på en rigtig vi-måde, overvejer jeg at
omdefinere o og O til dette formål, da de ikke rigtig giver nogen mening
i min windowmanager. Jeg overvejer også at indsætte linjeskift med
<windowmanager-esc>-<enter> (<windowmanager-esc>-tasten, som sidder
mellem venstre ctrl og venstre alt, bruges både som escapetast og som
modifier).

Er der nogen der har et forslag til en rigtig vi'isk måde at gøre det
på eller andre konstruktive kommentarer?