syntax i store filer

Hej,

Jeg har et problem med vim.
Når jeg redigerer i store(ca 2000+ linier), så går der kuk i syntax
highlightingen.
Hvordan kan jeg undgå dette?
Det opstår tit hvis jeg fx har en stor fil som jeg lige har åbnet og jeg så
søger efter en streng som fx er på linie 1500 eller noget i den stil.
Det er som om den ikke kan have det hele i en buffer eller noget i den stil?
(bare en tanke)

Kan jeg eventuelt "genindlæse" syntaxhighlightingen på en måde så den virker
igen eller måske sætte en slags buffer eller lign. op så den kan håndtere
store filer?

Mvh
Thomas