RE: [VI] tastatur-layout

> From sslug@sslug  Thu Sep 12 09:11:00 2002
> Subject: RE: [VI] tastatur-layout
>
> Hejsa,
>
> Ulempen ved det amerikanske tastatur er, at æøå ikke ligger ligefor, med
> mindre man skifter tastatur-layout. Den der dog rarest at kode på,
> bortset fra når man netop skal bruge danske karakterer. (Jeg koder til
> dagligt fra en Windoze gennem PuTTy til en ViM på en Linux-box.) --
> Hvordan kan jeg lettest få de danske karakterer frem uden at skulle lave
> en SHIFT+ALT+TAB mellem mine tastatur-layouts i Windoze?

Prøv med :help digraph, og tilføj "se digraph" til ~/.vimrc Så kan du lave
å med a <backspace> a, ø med o <backspace> /, æ med a <backspace e. Du
kan ogsaa lave alle mulige andre sjove ting ß, é, ü, ­, í osv. med de
mere eller mindre backspace sekvenser. Det kræver 10 minutters tilvænning,
og derefter er man sur over at det ikke virker overalt.

Du kan ogsaa lave en makro som bliver udført i instert-mode, så du får
å ved at skrive aa (det er jeg personligt imod). Du laver noget a la
"inoremap aa å", "inoremap vim world's coolest editor" etc.

--
   _______
  /       \    Michael Westergaard <sslug@sslug>