Re: [VI] gøre en bestemt ting flere gange

Sun, 26 May 2002 22:57:05 +0200, skrev merlin <sslug@sslug>:

> Jeg har tit haft brug for at gøre en bestemt ting ved x-antal linier.
> Fx. har jeg for nyligt haft brug for at lave om på indrykningen i 64 linier
> af en fil.
> Det jeg skulle gøre var at slette én tab-indrykning i hver linie fra den jeg
> stod på og 64 ned.
> Normalt når jeg har brug for at gøre en bestemt ting x-gange så skriver jeg
> fx 64i(skriver min ændring)<ESC>
> og så blir det gjort fx 64 gange, men jeg har ikke kunnet få det til at
> virke når det er over flere linier.
> [...]

"64<<" skulle formindske indrykningen i de næste 64 linier efter cursor
positionen. Markere 64 linier i visual mode efterfulgt af "<<" virker
også helt fint.
Der er også den mulighed at angive 'range' i en 'ex' komando
":1,64<<" . Mere specifikt kan man substituere f.eks
":1,64s/^<TAB>//" eller omvendt "1,64s/^/<TAB>/"

Leo