Hvordan får man vim til at lave specfike indstillinger afhængige af fil type ?

Hejsa

Er der nogle der ved hvordan man får vim til at ændre instillinger afhængige
af hvilke fil type der rettes i.
Helt konkret så vil jeg gerne havde at når jeg retter i en *.tex fil så
bliver textwidth sat til 70, men resten af tiden retter jeg i filer jeg
ikke vil havde ombrudt.
Iøjeblikket gøre jeg det manulet, dvs. glemmer det 50% af tiden.

Mvh Finn