Syntax highlighting igen igen

HEj,

hvordan er det jeg slår syntax highlighting til i hhv. elvis og vim?
Jeg har prøvet :syntax on og :display syntax
jeg mener at :syntax on har virket for mig før i elvis, men det gør det ikke
nu

jeg vil gerne sætte det til sådan at det er slået til default når jeg
starter elvis eller vim
og det samme vil jeg gerne med linienummerering

desuden vil jeg gerne ha gjort elvis til den vi som starter når jeg skriver
"vi" i en consol
men jeg har ikke rigtigt ku finde noget info om hvordan jeg gør det

Mhv
Thomas