Re: [UDDANNELSE] Linux og Open Source i gymnasier

On 25-04-01 at 12:03 Hanne Munkholm wrote:

>Hvor er gymnasierne henne i alt dette? Hvad er deres behov? Antagelse:
>I gymnasierne ser man det også som væsentligt at programmerne, i hvert
>fald stavekontrollen, findes på dansk. Jeg antager at email server
>o.lign er relevante funktioner for gymnasier i dag. Men hvilke behov
>har man i gymnasiet i forbindelse med undervisning og opgaver? Jeg ved
>ikke meget om det, har ikke mange kvalificerede gæt - derfor spørger
>jeg.
Her er en liste med hvad jeg lige kan komme i tanke om:

Standardprogrammer
1. Tekstbehandling med stavekontrol på dansk, engelsk, fransk, spansk, tysk og nogle steder russisk, italiensk
2. Mulighed for at læse og gerne konvertere worddokumenter så længe det bruges hjemme af eleverne
3. Regneark også på dansk
4. Præsentationsprogram
5. Webdesignprogram
6. Billedbehandlingsprogram
7. E-mail clientprogram, eller webbaseret mail

Specifikke undervisningsprogrmmer:
Der er desuden indenfor de gymasiale uddannelser en mængde fagspecifikke programmer, der spænder fra gamle DOS-programmer over 16bit Windowsprogrammer til forholdsvis moderne programmer, disse bliver sikkert svære at erstatte men en del kan måske køre via WINE, men det skal jo afprøves.
Der er dog følgende programmel der skal være til stede:
1. Musik bruger forskelllige lydbehandlingsprogrammer
2. Film bruger videoredigeringsprogrammer
3. Naturvidenskabelige fag bruger dataopsamling i stadig større målestok

Serverfaciliteter:
1. Mailserver
2. Webserver
3. Proxyserver
4. Serverprogrammel til intranet gerne med funktionalitet som f.eks FirstClass (Skolekom), der gør det muligt at logge på alle steder fra
Målsætningen er at opsætte et system så alle brugere - elever, lærere og administration m.fl. får et fælles forum.
Det skal kunne løse følgende opgaver:
1	Alle klasser og hold skal have egne konferrencer, hvor kommunikation mellem elever og lærere kan foregå.
2	Alle projekter skal ligeledes have egne konferrencer.
3	Væggen mellem administration og undervisningssiden skal nedbrydes så de kan kommunikere i samme system
4	Skemaer, skemaændringer, sygefravær skal være tilgængeligt for relevante personer
5	Møder, referater, sidste nyt mmm skal være tilgængeligt.
6	Der skal være et fælles e-mailsytem
7	Der skal være en kalenderfunktion
8	Systemet skal være let at bruge uden for meget efteruddannelse
9	Systemet skal kunne bruges uafhængig af om man sidder på skolen, hjemme eller i Kuala Lumpur
10	Systemet skal give adgang til hjemmekatalog

Intranettet er nok lige nu det mest presserende problem at løse. Med nye krav om projekter, tværfaglighed, indragelse af IT er det noget der bliver efterlyst mange steder fra.
Jeg har lige siddet i et bedømmelsesudvalg, der skulle bedømme projektforslag om brug af IT i undervisningen - 90% af disse ansøgninger havde intranet eller dele heraf i deres projekt

>--
>Hanne Munkholm         sslug@sslug
>Leder af LinuxLab      http://LinuxLab.dk
>
>Price is what you pay. Value is what you get. --Warren Buffet
Jeg håber dette kan være til nogen hjælp, ellers må du gerne kontakte mig for at få mere uddybning. Du kan jo besøge mit gymnasium og se hvad der foregår, eller du kan ringe skrive besøge mig hjemme jeg bor lige ved siden af den berømte Vagabondos. Mobilnummer: 26 79 12 26
Hilsen Bjørn

IT-Konsulent
Amtscentret for Undervisning
DK-4000 Roskilde
Ny Østergade 12
46 33 74 26 (mandag og onsdag)
sslug@sslug eller sslug@sslug

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:04 CEST [an error occurred while processing this directive]