Re: [UDDANNELSE] Linux og Open Source i gymnasier

nicolaj Willerup wrote:

> Først og fremmest hvor adskiller folkeskolen samt de videregående uddannelser sig fra gymnasier??

Umiddelbart kan jeg komme med to vinkler:

1) Den eksisterende udbredelse af Linux og Open Source. Den er stor på
de tekniske videregående uddannelser fordi folk "kan selv". Den er
ikke så stor i folkeskolen, men der er initiativer, især på server og
administrationsværktøj siden. Hvor stor er udbredelsen i dag i
gymnasiet, og hvad er anvendelsen?

2) De forskellige uddannelsestrin har forskellige behov. Lad være med
at tænke alt for teknisk her, selvfølgelig er det grundlæggende samme
procedure at installere Linux på en PC, eller sætte en mail server op,
uanset om du arbejder på en folkeskole, et gymnasium eller en
videregående uddannelsesinstitution. Men behovet for anvendelsen af IT
af eleverne/de studerende er forskellig.

I folkeskolen er en del af målgruppen børn, der kun er ved at lære at
læse - måske skal der bruges specielle undervisningsprogrammer med at
lægge tal sammen eller sætte ord sammen - hvad ved jeg. Hvor mon disse
programmer udvikles i dag, er de danskudviklede, findes de kun til
Windows, hvem betaler udviklingen, kunne de lige så godt være Open
Source? De lidt ældre elever der har lært at læse, men endnu ikke har
lært engelsk, skal måske bruge "almindelige" applikationer, men det
skal være på dansk. De ældste klasser nærmer sig af gode grunde
gymnasieelevers kompetenceniveau.

På de videregående uddannelser - de tekniske - anvendes Linux og Open
Source fordi det er tilgælngeligt og de tekniske applikationer folk
skal bruge allerede er skrevet. Man er ofte ligeglad om det er på
engelsk eller dansk, da rapporten alligevel skal skrives på engelsk.
man kan selv finde ud af at installere, selvom det ikke er trivielt.
På de ikke tekniske videregående uddannelser er der nogle af de
sædvanlige barrierer: Installation, sprog, findes de apps jeg skal
bruge.

Hvor er gymnasierne henne i alt dette? Hvad er deres behov? Antagelse:
I gymnasierne ser man det også som væsentligt at programmerne, i hvert
fald stavekontrollen, findes på dansk. Jeg antager at email server
o.lign er relevante funktioner for gymnasier i dag. Men hvilke behov
har man i gymnasiet i forbindelse med undervisning og opgaver? Jeg ved
ikke meget om det, har ikke mange kvalificerede gæt - derfor spørger
jeg.

> og hvem skal du tale til ?

Offentlige IT-ledere. Ikke så mange.
http://linuxlab.dk/events/seminar.html

> Så er det jo også værd at overveje hvad man selv kunne have brugt i gym.tiden

Mnjah. Mest tekstbehandling for mit vedkommende. Til rapporter. Men
jeg gik på HTX, ikke i gymnasiet.

--
Hanne Munkholm         sslug@sslug
Leder af LinuxLab      http://LinuxLab.dk

Price is what you pay. Value is what you get. --Warren Buffet

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:04 CEST [an error occurred while processing this directive]