[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] (none) [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive][an error occurred while processing this directive]
 
[an error occurred while processing this directive] [an error occurred while processing this directive]
Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk Home   Subscribe   Mail Archive   Forum   Calendar   Search
MhonArc Date: [Date Prev] [Date Index] [Date Next]   Thread: [Date Prev] [Thread Index] [Date Next]   MhonArc
 

Re: [UDDANNELSE] Re: [ITPOLITIK] Open Source i folkeskolen v.1.0+epsilon



Jeg har indskudt en række paragrafer der søger at skabe en
rød tråd gennem teksten, nemmeligt det at dele viden i et
åbent miljø. Fx programmører der deler viden (open source)
og børn der deler viden (skolen).

Har dette et smart pedagogisk term? parallel didaktik?

Jacob Sparre Andersen wrote:
> Er det billig leflen for erhvervslivets krav om flere
> kompetente medarbejdere til en industri vi engang troede
> stod for mere fritid og mindre arbejde (og mindre papir)?

> Eller er det et ærligt forsøg på at hjælpe folkeskolen til
> at leve op til formålsparagraffen om at eleverne skal blive
> _aktive_ og ansvarlige medborgere?

Isåfald kræver det mere end at børn får computere, det kræver
at der er et pedagogisk initiativ til at bruge computeren som
et didaktisk redskab. Men vi syntes ikke børn skal passivt lære
at anvende bestemte programmer som fx. folk der får et PC kørekort.

Der skal skabes pedagogiske rammer, således at børn kan motiveres
til selv at sætte sig ind i de muligheder IT teknologien skaber
for dem, og siden at bruge IT teknologi og samtidig dele deres viden
og erfaring med andre børn.

Dette vil være en langt effektiv undervisning fordi det lærer børn
at selvstændigt at sætte sig ind i en teknologi, istedet for at
sætte sig ind i et program, og fordi børn lærer at formidle denne
viden til andre.

Hvis undervisningen for at få et kørekort var ligesom PC-kørekortet,
så ville en person kun være kvalificeret til at køre den bilmodel
kørelæren havde. En person med skoda-kørekort var ikke kvalificeret
til at køre en BMW. Denne undervisningsform er målrettet til folk
der har en tøvende og mekanisk adgang til informationsteknologi, og
som aldrig vil anvende andet end skoda-programmer. Informationssamfundet
vil til stadighed accelerere som nye teknologier opstår, og det er
derfor essentielt at selvstændigt kunne sætte sig ind i de muligheder
som nye teknologier skaber, og gøre brug af disse.

> Alle de væsentlige ingredienser i det vi kalder
> informationssamfundet (internet, e-post og world wide web)
> kommer fra en vidt udbredt tradition [rigtigt ord?] - det vi
> i dag kender som "Open Source"-bevægelsen.

Jeg ville skrive:

Internettet, worldwideweb og email er ikke opfundet af store
firmaer, men er innovationer der er opstået i et miljø hvor
programmører frit deler deres viden med hinanden. Dette
miljø kaldes "Open Source"-bevægelsen, og disse teknologier
danner grundlaget for informationssamfundet. 

"Open Source" navnet betyder netop fri adgang til kilde koden.
Kilde koden beskriver hvordan et program virker. Ved at gøre
kilde koden til et program til rådighed for alle og enhver
kan andre lære af de teknikker der er anvendt. På den måde
deler programmører viden med hinanden.


> "Open Source"-bevægelsen står for åbenhed 
og innovation

> i edb-verdenen, både når det gælder (gratis) adgang til
                                       fri?

> programmer og når det gælder hvordan programmer lagrer og
> udveksler data. Uden denne åbenhed ville
> informationssamfundet aldrig være blevet til det det er i dag.

Denne åbenhed betyder at programmører frit deler viden
med hinanden over internettet. Firmaer der lever af at
sælge software pakker har derimod ikke noget incentativ
for at dele deres viden med andre. 

<noget om service økonomi>

> Og hvis vi opgiver denne åbenhed risikerer
> vi at tabe informationssamfundet på gulvet.

> Derfor er det vigtigt at folkeskolens elever får adgang
> til at se hvad "Open Source" er for en størrelse i praksis.

Jeg ville skrive:

Derfor er det vigtigt at folkeskolens elever for mulighed
for at deltage i en fri og åben vidensdeling, som den der
finder sted i "Open Source" bevægelsen.

> I informationssamfundet må det at være en aktiv medborger
> også betyde at være en aktiv deltager på nettet og ikke bare
> en passiv forbruger af den underholdning og information, der
> findes der.

Jeg ville skrive:

En medborger der er aktiv i informationssamfundet er ikke bare
en passiv forbruger af den underholdning og information
der findes på nettet, som en anden grønsag foran tossekassen,
men en medborger der aktivt biddrager sin viden og erfaring
til samfundet og skaber derfor noget af værdi for alle.

> Derfor er det glædeligt at regeringen også har
> tænkt på epostkasser til folkeskolens elever, men hvis
> eleverne for alvor skal deltage ..

.. aktivt i informationssamfundet så kræves det at der skabes en
effektiv infrastruktur for vidensdeling, dvs. børn får mulighed
for at have en hjemmeside, for at chatte, bruge usenet for at
dele sin viden og erfaring med andre børn.

Denne infrastruktur kan implementeres via linux teknologi.
:

-- 
    No matter how fast light travels it finds *
    the darkness has always got there first,  *  Carsten Svaneborg
	     and is waiting for it.           *   zqex at risoe.dk
	-- (Terry Pratchett, Reaper Man)      *


 
Home   Subscribe   Mail Archive   Index   Calendar   Search

 
 
Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:04 CEST [an error occurred while processing this directive]
This page is maintained by [an error occurred while processing this directive]MHonArc [an error occurred while processing this directive] # [an error occurred while processing this directive] *