Re: [TEKNIK] Debian og bootstrap

On Fri, 8 Mar 2013 08:19:40 +0100
Jon Bendtsen <sslug@sslug> wrote:

> Nogle gange ville jeg foretrække hvis man brugte diskens serial
> number, men måske ville det være bedre hvis man kunne bruge mere
> end en identifier? disk serial, partition layout, filsystem
> label, ... for så går man aldrig helt galt i byen.
> JonB

Jeg tror det er en god ide med serial number. Nu har jeg brugt
"model", men måske kan udev/rules.d/x.rules få "serial" og bruge
den i en regel.

Peter Toft & Kristian Vilmann har i den let ironiske præsentation
"Linux Stinker" givet adskillige grunde til at det vil være en stor
fordel med HW-relateret (persistent) disk-device navngivning:

UUID er fint nok, men vi ved bare ikke hvor disken sidder,
medmindre vi kontrollerer det før den dør!

Labels!!! Yes!  e2label /dev/sdb1 USBstorage

Og hvis /dev/sdb nu hedder DATADISK og den dør - så
skal du ikke bare restore til en disk - du skal også
navngive den. Og det ændrer ikke på at sda, sdb osv
stadig findes, og at man faktisk ikke ved hvor den disk
sidder henne.

=== === ===

Den bedste løsning for mig er indtil videre
etc/udev/rules.d/dax-disknames.rules:

SUBSYSTEM=="block", ATTRS{model}=="WDC WD20EURS-63Z", \
NAME="sfa" ENV{GENERATED}="1"
SUBSYSTEM=="block", ATTRS{model}=="WDC WD20EURS-63Z", \
ATTR{partition}=="1" NAME="sfa1" ENV{GENERATED}="1"

[etc...]

Jeg får warnings, men jeg har persistent names for diskene. Jeg
mangler at finde ud af om sfa er et reserveret navn i Linux kernen.
Men det fungerer pyha :)

--
Donald Axel <sslug@sslug>

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2013-04-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]