webserver hænger

Hej sslug'ere
Jeg har bygget en hjemmeside op på en virtuel server i klassisk LAMP stil. Hjemmesiden er både henvendt slutbrugere og til administration af hjemmesiden.
Jeg har dog det problem, at jeg til tider er nødt til fra den administrative side at køre nogle PHP scripts der er ret database intensive (rapporter, eksporter/importer fra andre formater osv). Det skal dog forstås sådan, at det er mange database-opslag og ikke en enkelt tung query.
Problemet er, at så længe en sådan intensiv proces kører, "låser" hjemmesiden. Dvs at slutbrugerne bliver mødt med at siden bare venter.
Der er lavt CPU load så jeg mistænker, at det er databasen, der er problemet.
Er der noget, man kan gøre for at lave en bedre fordeling af ressourcer til MySQL, således at dette bliver mindre udtalt?
Jeg er ikke sikker på hvor meget info, jeg skal vedlægge men skriv endeligt, hvis der er noget, jeg skal uddybe.

På forhånd tak for hjælpen

Lars

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2012-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]