kernel too old

( Da jeg ikke har fået nogen svar på sslug.programmering, tillader jeg mig at prøve her )

Jeg oplever ind i mellem at noget jeg har kompileret og linket statisk
ikke kan køre på en ældre maskine.

Programmet fejler med: kernel too old.

Det er jo naturligt nok for så vidt.
Spørgsmål:

1) Hvordan afgør jeg udfra et statisk linket program hvilken kerne den kræver?

2) Hvilke faktorer bestemmer hvilken kerne mit program kræver?
   * Kernen på udviklingsmaskinen?
   * Compiler version?
   * Anvendte features i programmeringen?

3) Er der nogle særlige velkendte spring mht til kompatibilitet, a la: programmer bygget med kerne 2.6.x eller derover vil aldrig kunne køre på en kerne 2.4.y eller lignende...

4) Er det muligt at bygge til en ældre kerne end den som man faktisk sidder med?

/ Kristian
( Ubuntu 10.04 )