Re: [SPIL] Har nogen en forklaring til Quake3?

On 23 Jul 2000, Esben Haabendal Soerensen wrote:

> Hmm.
>
> Jeg må vist hellere tage mine ord i mig igen.  Man kan åbenbart
> downloade q3 linux binaries helt gratis og spille med en win eller mac
> q3 cd.
>
> Til mit "forsvar" vil jeg da bare sige at jeg ikke spiller FPS spil,
> og derfor bare regnede med at Loki kørte samme princip for q3 som for
> deres andre spil.  Men nu er det vist også lidt specielt med q3, hvor
> Loki vel egentlig ikke har forestået selve porten, men bare står for
> markedsføring og support.  Anyway, det er jo bare herligt for alle
> [...]

Damn, du nåede at finde ud af det hele før jeg kunne "hjælpe" dig :-)

Anyway, lad os lige tage facts:

id Software udvikler selv Quake3 (Quake 3 Arena) til Windows (som mange
kalder "PC"), Linux og Mac.

Til distribution af Linux udgaven har id hyret Loki, for at kunne anvende
deres salgskanaler.

Alle tre udgaver af spillet udkom samme dag, men på hver sin CD. Dette var
ikke så lang tid før jul. John Carmack skrev i sin plan, at det pga. de
forskellige distributionskanaler formentlig ville være vanskeligere at få
fat i Linux udgaven end windows udgaven, men at han ville opfordre alle
Linux brugere til at købe Linux udgaven, selv om de skulle vente længere.

For at gøre det vanskeligere at købe windows udgaven og bruge den under
Linux, var det i den første tid _ikke_ muligt at downloade Linux
binæren. Så, hvis man købte Windows udgaven, kunne man altså ikke bruge
den under Linux. Det stoppede f.eks. mig i at købe Windows udgaven og dl
en Linux binær. (Jeg havde nok ikke gjort det alligevel, men lad det nu
ligge). Men, allerede ved det først større patch - et "pointrelease" i id
term - blev det muligt at dl Windows, Mac og Linux binære fra id
software. Dette var, svjh, i januar.

Så, bart, du havde ret i starten, men ikke længere.

Det er trivielt at bruge Windows CD'en, det er nemlig kun een fil man skal
bruge, pak0.pk3, eller hvad den hedder, som er omkring 400 MB. I point
releaset ligger forskellige updates, som jeg kan applye ved at skrive

sh hvad_den_nu_hedder.run

Endnu en historie: Oprindeligt meldte id ud at de første 10000 Windows q3
pakker ville komme i en tin æske. Blandt andet jeg skrev til dem og sagde
at det var skod at man ikke kunne få Linux udgaverne i tin (jeg har en af
de 5000 første udgaver af quake (3 folder), og en af de meget tidlige
udgaver af q2).  Et par dage efter annoncerede de at _alle_ Linux
udgaverne ville komme i tin æsker. Og, Suse 6.3 er også med, så det endte
med at man fik et OS, et spil og en madkasse i en praktisk pakke :-)

Mads

Estimates of online gamers in the United States alone run as high as 15 to
20 million people.
                                      - Jon Katz, Slashdot, on youth culture.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:01 CEST [an error occurred while processing this directive]