SV: [SIKKERHED] Kryptering af filsystem

Frank Nørvig wrote:
> Men nevermind, jeg fik det vist til at virke ... hvilken
> kryptering er
> at foretrække? AES får lidt hug syntes jeg.

Det er altid (meget) svært at råde folk på lige det område, uden at risikere
at blive forkætret af dem, der holder af/bruger en bestemt algoritme.

Jeg personlig ville bruge Blowfish; den er A)forholdsvis gammel i gårde og
dermed gennemtestet, (dvs. at nogle af de bedste hjerner på området har
slået på den i årevis uden at kunne finde måder at bryde den på) B)lavet af
Bruce Schneier som er internationalt anerkendt som en af de bedste på
området C)forholdsvis kompakt og hurtig.
Twofish er Bruce's videreudvikling af Blowfish til AES konkurrencen, den
blev ikke valgt...
AES hed oprindelig Rijndael og er en europæisk udvikling.

For Twofish eller AES taler, at de er nyere, og begge har gennemgået et sæt
veldefinerede tests og angreb. Det at de begge er nyere, betyder dog at de
ikke har været under angreb s¨å længe som blowfish.

CAST bruges som bekendt i PGP og regnes for sikker, Serpent ved jeg ikke
meget om ud over at den er udviklet af Biham, Anderson og Knudsen og blev
nr. 2 i AES konkurrencen - de samme ting som nævnt under Twofish/AES gælder
for denne algoritme, og ARC4 er en fri version af Ron Rivests RC4 den regnes
for sikker, men forholdsvis langsom...

Kort sagt: alle algoritmerne er sikre, hvis de vel at mærke bliver
implementeret korrekt. Gående ud fra at de er det i denne inkarnation, ville
jeg bruge Blowfish for at have fordelen af at bruge den algoritme, der har
modstået angreb i længst tid...

Mvh
Bjarne Carlsen

ß IT-sikkerhed
www.bitsec.fakse-ldp.dk

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:47 CEST [an error occurred while processing this directive]