SV: SV: [SIGNATUR] Lidt mere status

Mads skrev ( og andre før ham ):13. maj 2002 21:30

> om danske
> Jeg forventer der
>
> Nogen ide om hvordan det gik?

Det gik næsten som forventet. Der bliver lavet en tilføjelse til dokumentet
om certifikatopbygningen, om at det anbefales af anvende UTF8 tegnsættet,
hvorefter det sendes til skriftlig afstemning. Primært fordi at RFC 2459
kræver at UTF8 anvendes i certifikater fra 31 dec 2003, så tiden må være
moden nu.

Men det er ikke uden problemer, idet X509 standarden i sig selv foreskriver:
DirectoryString { INTEGER : maxSize }  ::=  CHOICE  {
	teletexString	TeletexString (SIZE (1..maxSize)),
	printableString	PrintableString (SIZE (1..maxSize)),
	bmpString	BMPString (SIZE (1..maxSize)),
	universalString	UniversalString (SIZE (1..maxSize)),
	uTF8String	UTF8String (SIZE (1..maxSize)) }

Med så mange valgmuligheder har mange valgt kun at håndtere nogle af
mulighederne, men fra næste år er der ingen undskyldning længere.
Men det største problem ved at anvende UTF8 er nu at der er mange måder man
kan skive et tegn på, så man kan ikke bare sammenligne tekststrenge på bit
niveau.
F.eks tegnet Å, der kan skrives som "C3 85", men var det tegnet Å (Ångstrøm)
= "E2 84 AB", men det er også tilladt at skrive A+"bolle" og så er det det
sammensatte tegn "61 + CC 8A".

Og hvad så med mapping fra ISO-8859-1 ?.

Derfor er det lidt for tidligt at ansøge med danske bogstaver. Der sker ikke
noget ved at man f.eks skriver "Arne Jørgensen" som navn i PKCS#10
anmodningen, men jeg synes at det er fair allerede ved ansøgningen af
fortælle, at det vil blive konverteret til "Arne Joergensen". Men det er
naturligvis op til jer, om I vil give denne forbrugerinformation, indtil vi
har testet hele systemet med UTF8 tegn. Vi er forhåbentligt snart klar, og
så skal jeg nok give lyd fra mig:-).

Mvh Jørn