Status pr. 13/5

Hejsa

Jeg har (igen) været ret inaktiv de sidste par uger. Denne gang er det
fordi jeg kom til at skrive et 17 sider langt afsnit om videoredigering
til applikationsbogen. (Mens jeg ventede på at signaturbogen skulle skrive
sig selv :-)

Jeg regner med at sætte lidt mere fart på i den kommende tid. Med
regeringens it plan osv begynder solid support for certifikater mv, at
blive nødvendig.

Udestående konkrete opgaver (subset, personer i () er folk jeg håber vil
påtage sig opgaven) ville det være lækkert at få på plads.

Hvis du svarer paa den her mail, saa aendr lige subjects, saa vi kan se
hvad mailen er om.

Loeste opgaver fra sidst:

- Peter Toft har konverteret bogen til FTAV format. 1000 tak!

- Klavs Klavsen har opdateret perl scriptet til at lave en konvertering
  af danske tegn, hvis brugeren vil det.

- Der er kommet screenshosts af certifikat installation under KDE3 (Mig)

Uloeste opgaver fra sidst:

- Hans Schou har været så venlig at sende mig nogen billeder der
  dokumenterer installation af KMD's rodcertifikat under Mozilla og
  netscape. De skal i CVS. (Hans <--- fedte, fedte).

- På http://www.si.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024072 har IT og
  Telestyrelsen nogen dokumenter om digitale signaturer. Det må være
  oplagt at integrere noget af denne information i det der ligger på CVS.
  Eventuelt kan man begynde at undersøge lidt hvordan de andre nøglecentre
  (http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024537) virker. (Mads)

- Arne Jørgesen har lovet en beskrivelse af hvordan certifikater
  installeres og bruges i GNUS. Den ser jeg meget frem til, idet jeg håber
  at jeg vil kunne finde ud af hvordan det f.eks. virker i kmail efter at
  have læst hans beskrivelse. (Arne).

- Der kunne skrives nogen lidt "lækrere" klienter til at generere
  certifikat forespørgsler, end mit fantastiske perl script (TM):

  - Jeg havde lidt forstået på Erling at han måske ville skrive en Kylix
    ting?

  - Klavs Klavsen mumlede noget om en QT ting?

  - Jeg kunne godt tænke mig en relativt platform uafhængig dingenot,
    f.eks. et java program.

  - En KDE ting mener jeg burde være på sin plads!

- Mere vigtigt: Der mangler stadig (og, det er egentlig det vigtigeste)
  beskrivelser af hvordan man bruger det certifikat man får med de
  forskellige Linux programmer. (Alle!)

- På et eller andet tidspunkt skal selve proceduren for at oploade sit
  certifikat på KMD's sider dokumenteres. Sidst jeg prøvede knækkede
  javascriptet på siderne under konqueror, hvilket var ret nedslående
  (Mads)

Mads

You know you're a Linux geek when...

    You feel an undefined sense of shame when the advice you give on
    Windows 9X works.

                                                     - segfault