Re: [SCICOMP] Distribueret computing som baggrundsproces?

d. Friday den 19. July 2002 15:42 skrev du:
> Jeg sad og snakkede med en af mine venner om at der går en masse
> computerkraft til spilde på vores institut, for alle computerne er
> slukket om natten. I princippet burde man kunne starte en nicet proces
> i baggrunden på alle workstations og benytte den overskydende
> computerkraft til distributed computing. Eventuelt kunne man sørge for
> at processen kun blev startet i weekenden.

En lidt mere højteknologisk approach er brugt i MOSIX. Her er kernen
simpelthen patched så processer kan flyttes fra en maskine til en anden, og
man kan således lave en virtuel computer ud af en række maskiner.

Maskinerne kan så selv melde sig ud når de har travlt med andet.

> Jeg tænkte på sådan nogen som finite element analysis og molecular
> dynamics (for store systemer af simple molekyler med simple
> LJ-parpotentialer).
>
> Jeg fandt et projekt der hed Berkeley NOW. Det ser lovende ud, men det
> er vist ikke GPL
> http://now.cs.berkeley.edu/
>
> Jeg har også kigget lidt på CAMPOS, men så vidt jeg kan se har CAMP et
> Beowulf cluster der består af maskiner der aldrig laver andet et
> distribueret computing. Min ide var at benytte de eksisterende
> [...]

Problemet er tit at "seriøse" programmer har brug for så meget hukommelse
at det alligevel ikke kan køre fornuftigt på en skrivebords PC.

> Og nu til spørgsmålet: Hvis jeg nu henne vil vide lidt mere om det
> hele, hvor skal jeg så starte henne?

tjek feks. www.mosix.org

Sune

> PS: Jeg ved at min systemadministrator bruger noegt sin ferie på at
> læse denne postliste, og jeg vil gerne benytte lejeligheden til at
> berolige ham med at jeg ikke har tænkt mig at forsøge at overtale ham
> til at installere sådan et program. Jeg var bare interesseret i vide
> hvor langt man kan nå med moderne teknologi nu om dage :)

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:35 CEST [an error occurred while processing this directive]