Re: [SCICOMP] algoritme til pow(float, float);

Preben Bohn <sslug@sslug> [000930 04:17]:
> Umiddelbart tror jeg ikke at du kan finde en rækkeudvikling der kan gøre
> det særlig godt, men følgende er egentligt sikkert også hurtiger (men
> kan vist umiddelbart kun bruges for heltallige n):
>
> Du ønsker at finde x=a^(1/n). Det svarer til at finde nulpunkt for
> f(x)=x^n-a. Vi får at f'(x)=nx^(n-1). Newtons metode giver så:
>
> x_i+1=x_i-(x_i^n-a)/(nx_i^(n-1))
>
> Iterér indtil konvergens.

Problemet her er at konvergensen er meget langsom fordi nulpunktet er et
5 dobbelt nulpunkt. Jo større n er jo langsommere går det. Jeg jeg kan ikke
lige huske hvad man gør i sådanne tilfælde... Så hvis det ikke virker i
praksis er det derfor.

--
- The Penguin's  1. We are better together than alone
-     Postulate  2. If you push something hard enough it will fall over