Findes der et shared object til MD5 eller SHA1 digest

Mit SML program skal bruge en (måske keyed) hash funktion, f.eks. MD5 eller SHA1, og jeg vil helst være fri for at skrive den selv. :-/

Mit køretidssystem (modul til Apache) tilbyder en grænseflade til at kalde biblioteksfunktioner fra navngivne systembiblioteker, så jeg tænkte at der må findes et bibliotek som tilbyder den slags krypto-halløj, f.eks. openssl.

Nu er det bare at jeg kommer lidt til kort med min manglende erfaring med programmering i C og udvikling til Linux i det hele taget, fordi hvordan finder jeg frem til om dette findes og hvorhenne?

Jeg har kigget i /usr/include/openssl hvor jeg finder headerfiler til SHA1 og MD5, men det jeg skal bruge er en shared object fil hvor skidtet er kompileret ind i. Man openssl siger kun noget om hvordan man kører openssl programmet, ikke om noget api(?).

Mvh
Kenneth