Re: [PR] Forslag - Ny Hedensted betaler prisen

Tillad mig et par bemærkninger til denne tråd, som
er præget af forskellige udgangspunkter.

On Mon, 11 Jul 2005 08:18:22 +0200
Steen wrote:

>Hvortil Mads sluttelige re-replicerede

Så tog Steen Jensen fat fra begyndelsen:
> Jeg sad i 1997 på Ishøj Rådhus og skrev min afsluttende opgave på mit
> studium. Da kunne jeg sagtens hente data ud i f.eks. en kommasepareret
> fil, og så kunne jeg selv hælde dem ind i den ønskede applikation.
> Kommunen ville egentlig gerne kunne bruge det dengang rimeligt
> avancerede finansanalyseprogram, men det ville koste en formue at få
> udviklet I/O-moduler hos KMD. Derfor opgav man det.

Tillad mig en korrektion: Kommasepareret datafil er ganske vist en
fin teknik til manipulation af data fra forskellige applikationer,
og indlæse-programmer kan laves forholdsvis let; men sammenlign
fx. med VCard, en format-beskrivelse af person, adresse, telefon
eller lignende: Det er ikke spor trivielt at få flyttet de rigtige
VCard-felter ind i de rigtige applikationsfelter, undtagen hvis
applikationen kender VCard formatet. Derfor er det vigtigt at man
specificerer systemer (XML/XSLT) for de mest almindeligt forekommende
behov, såsom person-oplysninger, bank-oplysninger, virksomhedsoplysninger,
fakturalinier m.v.

MBD skriver om nutidens krav til interoperabilitet: Ting skal
gøres optimalt, ellers er det spild af penge (skattepenge). KMD
stritter imod (vil ikke definere applikations-xslt sheet for VCard
eller e-borger mv.) og kommunerne er inkompetente på dette felt
og må finde sig i markedstyranniet.

>Mads skrev

Steen spurgte derefter troskyldigt:
> Hvorfor er det ligegyldigt?

Det her har noget med åbne formater at gøre: Hvis KMD brugte
fornuftige metoder, som ikke var beregnet på at fastholde kunderne,
så ville det være billigere for kommunerne.

I den nye Frederikssund kommune, skal skatteborgeren betale KMD

    kr. 11.000.000,-

for dataflytning (måske inclusive konvertering).

Det er i en kommune med mindre end 50.000 mennesker!

HUSK nu at der i denne forbindelse ikke blot er tale om
konvertering fra kommaseparerede filer til (XYZ-) regneark, men om
konvertering af data, som er viklet ind i mange dependencies i et
(måske fornuftigt) system, som skal slåes sammen med et andet
system og måske køre på en tredie platform.

Det kan i værste fald være to systemer af samme type, der bare
skal integreres - selv om de har benyttet alle felter på samme
måde.

@Mads: Problemet løses ikke engang 100% ved at kræve XSLT på
veldokumenterede XML-skemaer. Der vil stadig kunne være systemer
som ikke bliver lavet til at kunne gøre batch-opdatering, eller
der kan være krav om rækkefølgen af opdaterings-input etc.

Hilsen
/Donald