Re: [PR] Forslag - Ny Hedensted betaler prisen

Mads Bondo Dydensborg skrev:
Mandag den 11. juli 2005 07:55 skrev Steen Jensen:

Det her har intet med åbne formater at gøre.

Her i den nye Frederikssund kommune, skal vi betale KMD kr. 11.000.000,- for datakonvertering. Det er i en kommune med mindre end 50.000 mennesker.

Gider du lige gentage at det ikke har noget med åbne formater at gøre?

Det har intet som helst med åbne formater at gøre!

Det er noget vrøvl.

Jeg sad i 1997 på Ishøj Rådhus og skrev min afsluttende opgave på mit studium. Da kunne jeg sagtens hente data ud i f.eks. en kommasepareret fil, og så kunne jeg selv hælde dem ind i den ønskede applikation.
Kommunen ville egentlig gerne kunne bruge det dengang rimeligt avancerede finansanalyseprogram, men det ville koste en formue at få udviklet I/O-moduler hos KMD. Derfor opgav man det.

Og, hvorfor har de ikke nogen reel konkurrence? (*hint* På grund af
data!).

Det har atldi stået enhver kommune frit for at gøre tingene, som de har lyst til, men de har stort set aldrig valgt selv at betale for at få udarbejdet de nødvendige applikationer, så de har kunnet anvende andet end KMDs standardløsninger.

Det er sådan set ligegyldigt _hvorfor_ de er kommet i den situation de står i idag.

Hvorfor er det ligegyldigt?

Så støt de borgmestre, der vil have solgt KMD, hvis
endelig SSLUG skal gøre noget i denne sag.

Sålænge data ejes af KMD ændres intet.

Jo! Data ejes ikke af KMD

Sålænge de er i formater som KMD kontrollerer, jo, så tilhører data i praksis KMD!

Mads

Steen