Re: [PR] Re: [BOG] PM: Linuxbog splittet [0.1]

"Claus S?rensen" <sslug@sslug> writes:

> Fra: Ole Michaelsen <sslug@sslug>

> Har v?ret i tvivl et stykke tid, s? jeg spurgte lige Dansk Sprogn?vn:
>
> Sprogn?vnet har indtil videre regnet "Internet(tet)" for et egennavn og
> derfor anbefalet at det skrives med stort, alts?: "Internet" eller
> "Internettet". Kortformen "nettet" kan regnes for et egennavn og skrives
> med stort. Det vil dog altid v?re korrekt at skrive det med lille.

Dansk Sprognaevn... suk.

Jeg mener (og det goer Tanenbaum i Computer Networks (kap 1.2.5)
ogsaa), at Internet er navnet paa eet specifikt internetvaerk - nemlig
det verdensomspaendende internetvaerk, der forbinder universiteter,
regeringer, firmaer og private. Der findes mange forskellige
internetvaerk (en samlinger LANer forbundet af et WAN) - men Internet
er navnet paa det de fleste af os anvender til daglig. Er det
underforstaaet hvilket internetvaerk man taler om, kan man sige
'internettet'. Men ikke 'Internettet' - fordi det er et egennavn (saa
skulle man ogsaa sige 'Poul Nyrupen' (hehe - det svarer til hvis Poul
Nyrup ikke hed Poul Nyrup men Statsminister - der findes mange
forskellige statsministre, men kun een Statsminister. Vidste alle at
det var Statsminister (tidligere kendt som Poul Nyrup) man talte om,
kunne man bruge den bestemte form 'statsministeren'...).

Naa, det blev vist lidt off-topic. Jeg synes dog det kunne vaere rart
hvis officielle SSLUG-skrivelser var konsekvente paa omraadet og holdt
sig til 'Internet' eller 'internettet'.

Just my 0.02$

-- Ole

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 18:40 CEST [an error occurred while processing this directive]