Re: [PR] swpat! GIF/LZW

Hans Schou wrote:

> Jeg ringer til Patentdirektoratet på mandag for at få klarhed
> på om det også gælder i Danmark. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue
> om det gør.

Men husk LZW algotimen var offentliggort før patentet var givet.
Det er muligt i USA at offentliggøre op til 12 mdr før patentet gives.
(vistnok af akademiske grunde valgte ophavsmanden at offentliggøre algoritmen
 da han skulle skifte job)
Derfor vil det sandsynligvis i de fleste andre lande ikke være problemer
med LZW.

Sperry (senere Unisys) valgte i starten kun at håndhæve patentet
i hardware, og var ligeglad med GIF's anvendelse (eller commpress/uncompres
i unix). først i ca. 1994/95 fandt nogle patentadvokater i Unisys
på at kræve penge. (Husk på GIF er fra 1987)
De "store" firmaer klarer sig (evt. ved bytte af patenter), men
de "små" er ladt i stikken, og kan ikke få licens til en rimelig
pris ved salg i mindre mængder:

 http://www.barnstormer-software.com/things_that_suck/unisys.htm

"....GIF and especially TIFF are not good at this for different reasons.
 Unisys made it clear they don't get it, and don't care, about
 small software developers. They also proved they retain smartass
 lawyers to assist them in making a fool of themselves."

..

> En ting der undre mig; De web-sites i USA der har GIF billeder,
> kan de virkelig afkræves betaling for GIF'er der var uploadet
> der reglerne var anderledes?? Jeg mener, de blev uloadet under
> helt andre forudsætninger. Det er ret juridisk spidsfindigt
> det der patent-sjov.

Der er en del debat på slashdot, problemet er vist uafklaret
da ingen "små" har midler til retsag i USA for at klarlægge lovgvning.
Har man penge nok, kan man måske få patent-kravene afvist,
idet Unisys (dvs Sperry) ikke har gjort nok for at håndhæve patentet
i de første mange år.

Om sagen egner sig til en pressemeddelelse om softwarepatenter  er en
anden sag.
Problemet er at LZW nok aldrig var blevet anvendt i GIF (-standarden)
hvis man havde vidst at firmaet senere havnede i Unisys,
som så ville kræve licens for LZW algortimen.
Så havde man sikkert anvendt en anden (bedre) algoritme, f.eks.
evt. zip's eller lha's . (begge også gode gamle kompressionsalgoritmer)