Re: [PR] SW Patent!

On Thu, 26 Aug 1999, Martin Wahlen wrote:

> Hejsan, vi behöver en Pressrelease om SW-Patent. Om någon vill skriva ett
> uppläg så vore det bra. Jag tänkte mig något som:
>
> Vad är SW patent, varför är det viktigt att analysera, vad skiljer SW
> patent från vanliga (mekanik, biomedicin, etc) patent.

Nøgternt set er der vel ikke så stor forskel. Det er opskrifter man
patenterer indenfor både biomedicin og software. Forskellen er nok nærmere
branche bestemt. Det er især her jeg mener at man bør argumentere for
korte åremål for patenternes levetid. Så vidt jeg ved er der en sådan
regel for den medicinske industri.

Det store problem er i virkeligheden at patentkontorerne ikke haft evnen
til at analysere de papirer de sætter deres stempler på. Der er jo masser
af eksempler: Style Sheets, Elektronisk indkøbskurv, ...
Alt alt for bredde patenter, der falder udenfor hvad jeg forstår ved
patent på algoritmer.
(måske skulle man tage patent på alle algoritmer der falder ind under NP
udførselstid - dette kunne sagtens skrives således at patentkontoret ikke
ville vide bedre end at stemple ok og modtage deres penge.)

Eller hvad med det århusianske firma der er igang med at lave et
spilsystem hvor der er en gamemaster ligesom i der har været i årtier i
rollespilsverdenen. Skal de have lov til at patentere denne ide ?

1. Nej. Formuleringen er for bred. Den er i stil med indkøbskurve på
   internettet.
2. Nej. Der er ikke meget algoritme over denne ide.

Hvis vi husker omkring 5-10 år tilbage, så var der en hed debat om
muligheden for patent på look and feel, dette lykkedes heldigvis ikke.
Denne sejr mener jeg at softwarebranchen har levet højt af siden.

Mvh

 /\ ,_  _|,_ _  _  _,  |¨) _  _ |_   Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-,  |¨).-|(_ | )  8200 Aarhus N,      Denmark
Don´t fear the penguins.   abach mail1.stofanet.dk / aba tbit.dk