Re: [NOVICE] Har lige installeret Ubuntu 12.04 og har brug for lidt hjælp

Den 26-04-2013 09:08, phahh3 . skrev:
> Er ikke tryg ved at lægge 13.04 ind før den er klar så jeg fortsætter nok
> med 12.04 indtil den nye er klar.

13.04 er udkommet i går, jeg opgraderede min desktop-PC for for nogle dage siden.

Vedrørende diskussion om LTS version (long time support) så er det mest
relevant for servere og "produktionsmaskiner" hvor der ikke ønskes
skift af hardware drivere, lib's mv.
F.eks. hvis der udvikles og oversættes større programsystemer, så er det
måske praktisk at udviklingssystemet ikke skifter version.
eller på en server hvor det er vigtig at services blot kører stabilt
uden bøvl ved versionsopdateringer.
(dog opdateres std. ting som f.eks. browsere ...)

Til hjemmebrug/desktop er opdatering til næste ubuntu version normalt
uproblematisk, specielt da du alligevel har medtaget 117 tredjeparts
arkiver med "nyeste" alternative (versioner af) programmer.

Jeg har dog igennem årene oplevet problemer med specielt "hardware support"
på enkelte PC'er f.eks.
- Wifi driver til en enkelt "usb-dongle" gik fra at virke, til ikke at virke
i nogle ubuntu-versioner, så man skulle "hekse" manuelt med drivere
direkte fra udviklerne.
- audio-support til en enkelt lydkort (mic-indgang) forsvandt ved
overgang til pulse-audio. Introdkuktionen af "pulse-audio"
gav i øvrigt mange folk problemer i en overgangsperiode....
- en grafikkort driver der i enkelte ubuntu versioner ikke virkede optimalt,
men det var blot i begyndelsen da det grafikkort var "ny".

Eller evt. kan man først prøve live-CD/USB versionen inden man opgraderer,
evt. lav fuld image-backup først, og så restore hvis der var noget
der drillede.

> Hvordan geninstallerer man sin ubuntu, således at den fortsat ligger side
> om side med min win7 søn jeg desværre stadig er nødt til at bruge til
> regnskab, photoshop og større spil

Se mit andet indlæg .
Hvordan installerede du ubuntu 12.04 ?
hvis det er dual-boot, så skal du notere partionsnavne/numre
og bede ubuntu om at genbruge disse ved installation.
(ikke nogen repartionering!, og ikke bruge windows7 partitionerne)

En god ide er image backup af dine windows partitioner på et eksternt
backup-medie, så du kan restore hvis noget "kokser".

PS.
Prøv at læse http://www.usenet.dk/?side=citatteknik
Det er en god ide at fjerne ikke-relevante dele af indlæg
du svarer på. Derudover indsæt svar under de dele hvor
det er relevant. (se hvordan jeg har gjort i ovenstående)

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2013-05-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]