Re: [NOVICE] Har lige installeret Ubuntu 12.04 og har brug for lidt hjælp

Den 24-04-2013 22:21, P. Hesseloe skrev:
> Hermed den ønskede liste:

uha, den var lang.......
normalt er den næsten tom for en standard installation.
Nybegyndere kan klare sig med standard arkiver (repositories)
og software-center eller synaptic til installere og afinstallere.

Hvis du ikke ved hvilke programmer du har hentet hvorfra
og hvorfor, så var det måske bedre at nøjes med en "standard"
installation, og i så fald af den nye ubuntu 13.04 ?

Det eneste jeg installerer ekstra (fremmed repository/arkiv) er for
at få nyeste Oracle Java 7 installeret.
(og den har du slet ikke med i listen nedenfor!)

> [...]
> freenx-team-ppa-precise.list
> freenx-team-ppa-precise.list.save
> gnome-games-experimental-ppa-precise.list
> gnome-games-experimental-ppa-precise.list.save
> gnomenu-team-ppa-precise.list
> gnomenu-team-ppa-precise.list.save
> gwendal-lebihan-dev-cinnamon-stable-precise.list
> gwendal-lebihan-dev-cinnamon-stable-precise.list.save
> ilap-lwp-precise.list
> ilap-lwp-precise.list.save
> kubuntu-ppa-backports-precise.list
> kubuntu-ppa-backports-precise.list.save
> marlin-devs-marlin-daily-precise.list
> marlin-devs-marlin-daily-precise.list.save

den med "?" sidst i navn er vist forkert og bør slettes ?!?

> [...]
> eget pc firma ved siden af, så grundlæggende viden om computere burde være i orden.
> Nu har jeg bare besluttet mig for at lære Linux og derfor har jeg kastet mig ud i det her
> og håber på at suge en masse ny viden til mig, idet jeg føler mig som total newbie og på
> gyngende grund hvad angår Linux, men jeg VIL lære det, og vil helst lære tingene som
> terminal kommandoer så jeg kan se hvad der sker bagved, sikkert derfor min ven gav mig det
> sm et script.
> Jeg er forholdsvis god til engelsk og har faktisk ydet telefonsupport på engelsk mange gange.

Start med at installere en linux distribution på standard måden,
dvs.  f.eks. Ubuntu fra CD eller USB, og brug standard måderne til
at installere software, dvs. i Ubuntu med software center (eller synaptic).
Så kan du altid senere langsomt øve dig i mere avancerede ting.

Det andet med "scripts" og pille bagved gør man kun hvis man har bestemte
opgaver der ikke kan løses på anden vis, eller skal have bestemte (nyere)
software versioner af programmer end dem der medfølger.

Du anbefaler jo heller ikke nye windows brugere at pille i registry
og laver andre narrestreger bagved windows fra første installation....

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2013-05-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]