Re: [NOVICE] Unavngivet 1.odt

Den 19-01-2011 20:45, hans henrik buur skrev:
> hans henrik buur skrev:
>

> hvordan skal jeg forstå det her og skal jeg give +w rettigheder til alle
> på virtualbox og win_hhb sslug@sslug:~> la -la /dir1/dir2
> ls: kan ikke tilgå /dir1/dir2: Ingen sådan fil eller filkatalog

Du skal erstatte min tekst dir1 og dir2 med de navne, du har givet de
forskellige dir på din maskine.
ls er kommandoen, der lister
-la er parametre, der for ls til at vise de ting, der er interessante
/dir1 er navnet på det første dir set fra roden af din disk (kunne fx
være /home)
dir2 er navnet på det næste lag eller subdir. Kunne fx være hhb hvis dit
brugernavn er hhb)
Fortsæt selv nedad, til du når det dir, der er relevant.
ls -la /home
vil vise rettighederne til /home
ls -la /home/hhb
vil vise rettighederne til det dir, der hedder hhb, og som er et subdir
til /home.
Du kan se filstrukturen som et træ, hvor / er roden på træet, /home /usr
/etc osv er grene på den stamme der vokser lige op af roden
/home/hbb osv er grene på den gren, der hedder /home og vokser ud af
stammen, som kom fra roden /
Det er vigtigt, at du har de nødvendige rettigheder til alle dir i det træ.
Som almindelig bruger vil du måske nok have læserettigheder til /etc,
men ikke ret til at skrive.
Du har ret til at læse og skrive i /home, og det samme i /home/hhb, men
ikke i en anden brugers hjemmedir /home/AndenBrugerNavn
Alt det kan du se med kommandoen ls "stien"

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-02-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]