Re: Re: [NETVAERK] ligelig fordeling af trafik på interfaces

Den Tue, 08 May 2007 15:11:48 +0300. skrev Peter Hoeg:

> Jeg satte et boligforeningsnetvaerk op for et par aar siden, og der
> sad vi med akkurat samme problem (to udgaaende TDC netforbindelser).
> Der er to loesningsmodeller:
>
> a) Hvis du vil bundle to interfaces paa to maskiner, hvor du har root
> paa begge, saa kan det lade sig goere, saa de 2 forbindelser ses som
> een. Se evt her:
> http://www.linuxguruz.com/iptables/howto/2.4routing-10.html
>
> En transfer af en fil vil herved kunne finde sted med 2 x 100 mbps = 200.

Jeg ville gerne have en generel forbindelse fra min maskine til alle andre
maskiner, så jeg tror dette ikke er brugeligt til dette.

> b) Hvis du kun kan kontollere den ene side (eller maskinen skal snakke
> med flere end en enkelt maskine), saa maa du kigge paa at balancere
> trafikken over de 2 interfaces men paa et maade, hvor en connection, der
> begynder paa et interface fortsaetter hele vejen igennen. En transfer af
> en enkelt fil vil her kun kunne finde sted ved 100 mbps, men det er
> muligt at koere to transfers med hver 100 mbps.

Hmm, hvorfor kan jeg ikke smide 200 Mbit/s ud til en enkelt maskine?
Men det er da bedre end kun 100 mbit.

> Hvis maskinen skal hoste services, som genererer masser af trafik og
> tilgaaes af mange klienter, saa vil jeg foreslaa en gang DNS roundrobin,
> hvor din DNS server vil give skiftevis den ene og den anden adresse naar
> den spoerges om service navnet.

Det er tilfældet med en af de maskiner, jeg kunne tænke mig at bruge det
på: mange klienter med stor trafik. Det der er humlen her, er at
maskinens udgående gateway er bundet til det ene interface, så al
udgående trafik går over det ene interface, som så begrænses til 100
Mbit.

wrote:
> [...]

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-06-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]