Ingen forbindelse fra laptop

Hej!

Mit arbejde tilbyder man både kan køre Windows og Linux. Dejligt tænkte
jeg, så nu har jeg installeret RedHat med dualboot på min IBM T41 laptop.

Det er en lidt ældre udgave (firmaet frigiver snart en opdateret udgave)
af Redhat (RHEL 4.0) men den fungerer udmærket på nær netforbindelsen.

Af en eller anden årsag kan jeg ikke skabe forbindelse til omverden
- hverken med almindelig kabel eller trådløst. Kan ikke engang pinge
router / default gateway eller andre maskiner på netværket.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe problemet an altså hvor jeg
skal fejlsøge.
Hvordan kontrollerer jeg f.eks. hvilken ip-adresse maskinen er tildelt?
Jeg havde forventet at kunne bruge enten ipconfig eller ifconfig, men
kommandoerne findes åbenbart ikke?

Under opstart af Linux bemærker jeg følgende tekst:
Bringing up interface ipsec0: Device eth0 has different MAC address than
expected, ignoring.

Det skal bemærkes at hvis jeg starter maskinen med Windows er der ingen
problemer samt andre maskiner på hjemmenetværket fint kommer netværket.

Gode idéer modtages naturligvis med kyshånd.
På forhånd tak for hjælpen.

- Allan