Re: [NETVAERK] Underlige linjer i maillog

Bjørn Fahnøe wrote:
<snip>

Hej
Jeg forsøger ikke at sende disse mails, så nogen prøver at bruge min mailserver til relæ.

Næppe...

Jeg har gennemgået min log og der sendes kun mails jeg er sikker på jeg og min familie sender, det er en privat mailserver.
Der er så disse underlige som går igen op til 20 gange om dagen.

Som Doc skrev - så er det nok *automatiske* svar fra din server retur til afsendere af (med stor sandsynlighed) spam. Prøv at lede efter en af mailadresserne (tidligere) i din maillog - og se om du ikke har fået en (sikkert afvist) mail med denne (sikkert falske) afsender.

Hvis du skulle virke som relay - ville du også have modtaget samme mail - og du kan så i loggen se om den rent faktisk relayer (hvad der jo nok ikke er problemet).

Linier som dem du viste, har jeg masser af - men med over 1000 spams i døgnet er der også masser af logs at kigge i :-)

Bemærk at "delay=stort_tal" betyder at postfix har forsøgt at sende den før - og nu har haft den i kø i stort_tal sekunder. Tilsidst vil postfix time ud og slette den i køen. Jeg kan anbefale at bruge logwatch eller lignende til at kigge/lave statistik over den slags.

Best regards
Preben

--
Solis Sacerdotibus - Preben Bille Brahe
http://www.pbb.dk    mailto: pbb (at) pbb (dot) dk

"I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect." -- Linus Torvalds