Re: [NETVAERK] Wireless link

On Sat, Mar 24, 2007 at 23:18:03 +0100, Robert Larsen wrote:

> Han er landmand og har et par mærkelige maskiner i en stald som snakker
> over et trådet netværk. Han ville gerne kunne se status for maskinerne
> på hans computere i sit hus som ligger 600-700 meter fra stalden.
> Jeg mente at det burde kunne lade sig gøre at sætte et wifi access point
> op på netværket i stalden og en wifi bridge på hans netværk i huset, og
> så burde det bare virke fra alle computere på det trådede netværk i
> huset. Så sagde han "Gør det".
> Aner bare ikke om jeg har ret...eller hvilket udstyr man skal
> bruge...eller om 700 meter er for langt.

Det er et spørgmål om at finde egnet antenne.
700 meter er for langt med standard antennen.

Ser du på internet er der mange forslag til antenner,

Med USB-stick:  http://www.usbwifi.orcon.net.nz/

cantenna:   http://www.lincomatic.com/wireless/homebrewant.html
dog kan ikke alle dåser bruges, diameter skal helst passe
til frekvensen på WiFi. (2.4MHz 802.11bg eller 5MHz 802.11a)

Man kan også købe færdige antenner hvis man ikke vil bikse
med selv at lave den, f.eks.:
http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDb4aU93ygJVYKuJXStvhLPG3yV3oUoF9kP98f8p8Nqtl7jUlBSjoyCBL/4sKB9g=
på dlink's sider finder du også en PDF med teoretiske data på deres
antenner (afstand, hastighed mv.)
Vær opmærksom på at router/accesspoint skal sidde rimelig tæt på antenne
da lange antennekabler taber meget i sende/modtage-effekt.

Jeg går selv og overvejer at lave nogle kraftige antenner
som kan række 6-7 km (hvis jeg en dag får tid):
http://www.trevormarshall.com/biquad.htm
http://martybugs.net/wireless/biquad/
men det er overkill i dit tilfælde...

--