Re: [NETVAERK] mbox / Maildir og imap

Christian Wix skrev:

> Jeg ved ved at opsætte en mail server. Indtil videre har jeg installeret
> postfix og det virker fint. Mail havner i /var/spool/mail/brugernavn
> Imidlertid vil jeg gerne kunne læse min mail fra en arbejdsstation. Jeg
> googler postfix, debian og imap og finder ud af at jeg skal vælge mellem
> mbox-og maildir format!!
> (uw-imap/Courier). Hvad er forskellen, hvad er bedst og hvorfor?

Den grundlæggende forskel:

 - »mbox«    = al posten i en stor fil
 - »maildir« = en fil per besked

programmerne ud og rode på filsystemniveau (= mange meget dyre
operationer), for at tilgå posten.

klart bedst.  Det er kun nødvendigt at sikkerhedskopiere de nye
beskeder.

I praksis er det vist de færreste postklienter der udnytter at man kan
det i praksis lige nu bedst kan betale sig at bruge
»maildir«-formatet.

Hvis du vil bruge »mbox«-formatet er der to ting du skal se på:

 1) Et sikkerhedskopieringsprogram der kan sikkerhedskopiere
    »mbox«-filer på en rationel måde.

 2) Et postprogram der rent faktisk bruger »mmap« til at tilgå
    »mbox«-filer.

God fornøjelse,

Jacob
--