Re: [NETVAERK] mbox / Maildir og imap

Jesper Krogh skrev:
I sslug.netvaerk, skrev Michael Rasmussen:
 On Mon, 12 Feb 2007 21:37:04 +0100
 Christian Wix <sslug@sslug> wrote:

(uw-imap/Courier). Hvad er forskellen, hvad er bedst og hvorfor?

Jeg ville vælge courier, mest fordi jeg bruger uw og er træt af den.

 Jeg ville satse på maildir. Mailbox har den ulempe, at samtlige mails
 gemmes i en fil. Derfor vil søge-/responsetiden stige som en funktion af
 antallet af gemte mails i din mailbox. maildir derimod gemmer hver mail
 som en selvstændig fil, hvorfor søge-/responsetiden kun stiger
 marginalt med antallet af gemte mails.

 Udtrykt i computertermer:
 mailbox: big-O(n) - linær tid
 maildir: big-O(1) - konstant tid

Øhh.. hvis jeg nu søger efter "linux" i min mailbox, så vil jeg skulle
løbe alle N mails igennem, det vil jeg også med Maildir.. så der er
mailbox vs. maildir "lige".. dertil kommer at jeg med maildir har min 1
block-read på filsystemet/mail hvorimod der med høj sandsynlighed er
mange mails i et read på 4K som er en basis filsystem block.

I denne situation vil mailbox vinde betydeligt..

Ja. Men maildir er blevet mere attraktivt efter af jeg begyndte at bruge faubackup til backup.