To: <sslug@sslug>
Sent: Friday, January 19, 2007 7:43 PM
Subject: Re: [NETVAERK] Trådløs opkobling

On Fri, Jan 19, 2007 at 18:44:52 +0100, Poul Fogt wrote:

Jeg har installeret UBUNTU på min pc, der har en harddisk med winxp og ubuntu på en anden hardisk. Ingen problemer i det alt virker,
men ubuntuen kan ikke komme på nettet.
Fordi: Min bredbåndsforbindelse sker ved en Netgear trådløs router der står i den enne ende af huset og pc en får signalet via en Netgear
usb adapter (WG111 v2). Jeg har efterlyst en driver hos netgearsupport men uden resultat.

brug lidt google.com med: linux wlan WG111 v2 og du får en del info, f.eks. dukker disse op:

http://blog.sperr-objekt.de/content/3-Netgear-WG111v2-USB-WLAN-Stick-on-Ubuntu.html
http://weblog.christoph-probst.com/article.php/20061121232025305

løsningen er vist desværre at bruge ndiswrapper som anvender
windows98 driveren, med mulige begræsninger tilfølge,
(i dette tilfælde kan win2k/XP driver ikke anvender til ndiswrapper,
normalt er det ellers denne der skal anvendes)

NB. til WPA skal man anvende/installere wpasupplicant.
men test først uden kryptering på router og PC.

Spørgsmålet: Hvordan får jeg fat i en driver?

Eller finder en USB adapter der virker med Linux. Sidst jeg skulle købe, så checkede jeg først at der var Linux driver. jeg fandt en Asus WL167G-54 til 180kr, hvor asus sågar havde link til linux driver (+kildetekst). (den fandtes i 2 hardwareversioner, men begge med linuxdriver)

Der var også en dyrere Asus model, men her var det uklart
med linux, så jeg valgte den billige.

Og Asus WL167G  virkede  med ubuntu 6.10 uden at jeg skulle gøre
noget ekstra.

Ubuntu virker ellers tilfredsstillende, men i længden holder det ikke at skulle skifte til windows for at komme på nettet.

Måske skal jeg skifte til en anden Linux distribution.

Eller anskaffe noget bedre linux-hardware? Det er altid en god ide først at købe hardware når du har checket at det virker med Linux .

Windows-hardware hvor producenten kun har lavet windows-2000 driver
virker jo heller ikke nødvendigvis med windows-98, windows-XP
eller windows-Vista. (der bliver en del gammel hardware der
skal smides ud når folk opdager at der ikke er Vista driver!)

Realtek har dog en linux driver, men det er øjesynlig ikke let
at få til at virke med linux udfra hvad jeg kan læse andre har prøvet.
Men driver kan hentes:
http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=1&PFid=1&Level=6&Conn=5&DownTypeID=3&GetDown=false&Downloads=true#RTL8187L
man skal selv oversætte til kerne, noget bøvlet i dag, selv for erfarne.

Der er også en opensource driver på vej (måske):
http://rtl8180-sa2400.sourceforge.net/

PS.
Læs også  http://projects.info-pull.com/mokb/MOKB-16-11-2006.html
(gælder windows versionerne af driverne!)

Endelig må jeg tilføje at jeg kun har et meget ringe kendskab til Unix/Linux, derimod har jeg haft pc er siden DOS 3.
Da jeg er blevet rigtig træt af MS vil jeg prøve Linux.

Efter at have brugt Linux siden 1992, så checker jeg altid først inden køb om der er linux driver til den ny hardware, og helst at det let virker med linux.

Jeg beskyttes af den gratis CENSORED til privatbrugere.
... auto-snip: SPAM fjernet

--
Jeg bruger spamassassin + clamd til at fjerne spam+virus fra mail
begge opensource og sætter ikke automatisk reklame i mine mail,