Re: [NETVAERK] Mangler eth1-netkortet i Debian

Morten Christensen skrev den 31-12-2006 13:29:
Jeg har en Debian Unstable, hvor der er 2 fysiske netkort i maskinen (1
integereret i bundkortet og 1 i pci-slot). Da Debian blev installeret
kunne jeg vælge, hvilket af netkortene, som skulle være det primære.

Efter installationen er det ikke lykkedes mig at få mere end eth0, som er det bundkort-nic'en til at være aktiv.

På dk.edb.system.unix fik jeg tilstrækkeligt med stikord til at finde en løsning ude på google - quote fra resultatet af hensyn til arkiverne :

Morten Christensen skrev den 07-01-2007 00:49:

> Jeg har også forsøgt mig med et kort til fealnx-driveren. Samme resultat - et kort, som dennegang hedder eth1_rename (åbenbart uden _ren) istedet for eth1.
>
> Så vidt jeg kan se, har det ingenting med driveren at gøre.

Et af de andre google-hits pegede på en løsning
http://www.mail-archive.com/sslug@sslug/msg46336.html

fejlen ligger i den automatisk genererede fil
/etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules
som definerer netværkskortene.

I den udkommenterede jeg de automatisk dannede linier og genstartede boxen. Ved genstarten blev automatisk dannet 2 linier. En linie til eth0 og en linie til eth1_rename. Jeg rettede så manuelt eth1_rename til eth1 (og byttede forøvrigt om på eth0 og eth1).

Efter næste genstart blev linierne ikke gendannet automatisk, og nu ser det ud til at virke.

Skummelt, efter min mening en regulær bug i Debian og gad vide, hvor langtidsholdbar min løsning er ......

Men tak til alle for hjælpen til at støve en løsning op :-)

--
Morten Christensen