Re: [NETVAERK] ingen lyd ved ssh login på server medmindre samme bruger er logg

Ole Kofoed Hansen skrev:

Jeg vil tro, at der er tale om at når en bruger logger ind lokalt, sætter
systemet diverse enheder til at være ejet af denne bruger. De enheder, der
ofte kan være tale om er f.eks lydkort, cd-brænder og grafikkort. Dette
kan hjælpe til at gøre systemet lettere at bruge på en desktopmaskine, og
kan samtidig være et sikkerhedsspørgsmål (lydkort har mikrofonindgang, så
andre skal ikke kunne aflytte den indloggede bruger.)

Jeg ved ikke lige, hvordan du ændrer det, hvis det er det, som er årsagen,
men jeg mener det var pam, som ændrer i rettighederne.

Med venlig hilsen

Ole
Tak Ole for dit hurtige svar. Det synes jeg lyder meget sandsynligt, men jeg har svært ved at finde information om det. Jeg har ingen erfaring med pam. Jeg har prøvet at læse om det, men det kommer vist til at mig lang tid...og jeg er bange for at lave gevaldigt rod iden. I min /etc/pam.d
findes en fil der hedder system-config-sound med følgende indhold

#%PAM-1.0
auth       sufficient   pam_rootok.so
auth       sufficient   pam_timestamp.so
auth       required     pam_stack.so service=system-auth
session    required     pam_permit.so
session    optional     pam_xauth.so
session    optional     pam_timestamp.so
account    required     pam_permit.so

bør jeg ændre noget der?

Kan det tænkes at problemet opstår fordi jeg ikke er i samme gruppe som dem(mine 2 døtre) der "tillader sig" at logge ind i X på musikserveren mens jeg hører musik? Bør jeg oprette en "musikaflytnings gruppe" som alle der lytter til musik er medlem af?

venlig hilsen

Sonne