Captive portal og boligforenings-netværk

Hep

Jeg skal finde på en smart løsning til min andelsforenings netværk, for
at gøre nettet mere driftsikkert, mere vedligeholdelsesfrit og
bedre/mere overvåget. Naturligvis vil jeg sætte en Linux maskine til at
agere NAT-router og DHCP m.m., da man så kan pille ved næsten alting.

Foreningen vil dog gerne have et lidt højere niveau af logning end jeg har prøvet før, nemlig sådan at al internettrafik kan føres tilbage til en enkelt bruger/lejlighed. Dette er både for at kunne viderefordele evt. erstatningskrav fra Antipiraterne men også af hensyn til den fantastiske Antiterrorlov.

Jeg vil helst undgå statiske IP adresser, da det bliver noget rod at vedligeholde databaser/regneark el. lign.

Derfor tænker jeg på at prøve sådan noget som en "captive portal"
(kender ikke et dansk ord?), altså en løsning hvor firewallen i routeren
kun forwarder trafik hvis man er "logget ind", f.eks. med en lille
webside (som skal holdes åben). Hvis man prøver at browse på nettet uden
at være logget ind, bliver man videredirigeret til login-siden.

På den måde vil man altid vide hvilken bruger som har en bestemt IP, og
så er det rimelig simpelt at krydsreferere med en logfil med f.eks. alle TCP pakker som åbner/lukker en forbindelse.

Jeg har kigget på NoCat men har lidt probs med at få den til at spille
og i øvrigt er det 3-4 år siden der har været udviklet på den.

Har I nogle erfaringer med den slags, kendskab til bedre produkter,
eller evt. andre forslag til hvordan man løser den slags opgaver?

Mvh
Kenneth