Svar: Re: [NETVAERK] Installation af Nagios

Hej

Tak for gode forslag, tips og ideer, men endnu er der altså ikke kommet "hul på bylden".

Jeg har forsøgt at starte helt på en frisk men stadig samme resultat. Kan det tænkes at kapitlet fra " http://cvs.linuxbog.dk/admin/admin/nagios.html " måske ikke helt passer med en RH installation?

Jeg har fulgt vejledningen til punkt og prikke. Dels fordi jeg laver denne installation for et par ingeniørstuderende der skal bruge det til et afgangsprojekt de iøvrigt laver for mig, men også for at kunne efterprøve dokumentationen.

Jeg har en mistanke om, at det er mine directories der er forkerte, nogle alias'er eller noget lignende i min webservers konfigurationsfiler.

Jeg gør følgende:

1. Installation af RH AS4 update 4 og komplet patchning.
2. Konfiguration af Apache (2.0.52) med konfigurationsfilen i /etc/httpd/conf/httpd.conf og DocumentRoot "/var/www/html"
3. Apaches log-fil er placeret i /var/log/httpd/error_log
4. Nagios brugeren oprettes som vist i "Linux-bogen"
5. Webserveren testes og kan tilgåes med http://localhost og http://<dns-navn>

6. Download af Nagios og div. plugins.
7. Nagios-2.5 installeres som vist herunder:

        ./configure \
        --sysconfdir=/etc/nagios \
        --bindir=/usr/bin \
        --libexecdir=/usr/libexec/nagios \
        --sbindir=/var/www/nagios/cgi-bin \
        --datadir=/var/www/nagios/html \
        --localstatedir=/var/nagios \
        --with-htmurl=/nagios \
        --with-cgiurl=/nagios/cgi-bin

       make all
       make fullinstall

8. Nagios-plugins installeres som vist herunder:
../configure \
        --with-cgiurl=/var/www/nagios/cgi-bin
       make
       make install

     Sample httpd.conf fra "sourcen" er kopieret til /etc/httpd/conf.d/httpd.conf. Denne loades ved webservers start.
9. Download af eksempler og udpakning af disse efter dokumentationen.
10. Tilretning af disse med reference til mine maskiner. (Pt. kun en maskine. Sidder på samme subnet og INGEN firewall aktiveret)
11. Nagios startes med /etc/init.d/nagios start. ps awlx |grep nagios |grep -v grep viser at nagios kører.
12. /usr/bin/nagios -v /etc/nagios/nagios.cfg viser ingen fejl i konfigurationsfilerne.
13. Der er ingen fejl i apaches logfil.
14. Der er ingen fejl i nagios logfil.

15. Det virker stadig ikke.

Jeg har fremskaffet flere forskellige bøger, dokumentation o. lign. men desværre ikke fundet noget på version Nagios 2.5 og RedHat.

Min egen mistanke går på "alias'er" i httpd.conf filerne eller valg af directories. Men jeg er gået i stå.

Jeg er spændt på at høre om der er håb forude.

Med venlig hilsen

Hans F. Konrad
Datakontoret
Aarhus Universitet