Re: [NETVAERK] DNS problem!

Bent Bagger skrev:

Hej Per

Per Jørgensen wrote:

Jeg har installeret en Soekris som var meningen jeg skal bruge som
firewall/router!

Jeg vil gerne - men det må blive ved en anden lejlighed - høre mere om
dine erfaringer med Soekris, da jeg selv overvejer at anskaffe mig en.
Jamen jeg overvejer at skrive en lille handling om det på min Linuxhjemmeside omkring selve den tftpboot installation jeg har lavet - Med tiden - Men ellers jo så er jeg glad for den! Dog er jeg vant til Arch Linux og der må jeg "sgu" indrømme jeg har svært ved at vænne mig til debian!
på denne har jeg sat DHCP - IPTABLES - og BIND9 op!
Dog oplever jeg efterhånden flere problemer med BIND - efter mange
problemer fik jeg det endelig til at køre - men oplever nu at jeg kke
kan pinge ud af huset?

Jeg bruger selv BIND 9 på en Suse-installation, og har ikke haft nogen
probemer med at få det til at virke. 'dig' og 'rndc reload' har været
til stor hjælp.

Er dette meget normalt!

Nej.

Min zone ser således ud:
$TTL 1D
@       IN      SOA     domæne.dk. root.domæne.dk.(
                200608114       ; serial
                84600           ; refresh
                1800            ; retry
                604800          ; expire
                900)            ; native cache TTL
;
;Navneserveren for dette domæne
        NS      domæne.dk.

Ifølge 'DNS and Bind' (O'Reilly - kan absolut anbefales!) skal både SOA
og NS-records have navnet på den primære navneserver anført. 'domæne.dk'
ser for mig ud til at være et domænenavn og ikke et hostnavn. Prøv at
ændre det.

Hvad kommer der i systemloggen, når du starter eller genstarter named?

Ovenstående er hvad jeg umiddelbart kan se ved en gennemlæsning af dine
config-filer.

Syntes virkelig ikke der er nogle gode guider omkring dette i debian! Jeg
er mere vant til arch linux - men det kan ikke fungere på min Soekris -
desværre!

Har du prøvet at kigge i DNS-HOWTO på http://www.tldp.org? Det er den,
jeg har støttet mig til. Den er distributionsuafhængig.

Mvh

Bent
MEn jeg tror nu nok jeg fik det til at fungere nogenlunde omkring min DNS! Nøjes kun med at installere bind istedet for! Og derefter var det egentlig OK .Dog løber jeg ind i gevaldige problemer ellers men det er noget jeg starter en ny tråd med!

Med Venlig Hilsen Per Jørgensen