Re: [NETVAERK] tcp vs. udp båndbredde

Hej Mikael

Din TCP-båndbredde er begrænset af RTT og dit TCP-vindue, hvilket kan være
tilfældet her eller også kan din sender bare ikke sende TCP-data hurtigt nok.
Sådan cirka

   TCP BW = TCP_vindue / RTT

Hvad er din RTT (brug ping).

Hvor downloader du fra ?

mvh.

Peter

Mikael Rasmussen wrote:
Hej,
Affødt af "Betatestere søges" tråden i misc. har jeg kigget lidt på tptest og fundet en finurlighed.

Jeg har en 8Mbit cph-metronet linie.

Når jeg måler på den får jeg i modtagelse ca. 3.5Mbit/s TCP og 13.5Mbit/s i UDP. (send ligger omkring på 1Mbit både i TCP og UDP)

Jeg ved der er fejlrettelse på tcp og at det koster noget, men er en faktor tæt på 1:4 passende?

Det bliver helt galt med trådløse klienter, her er tcp nede på 1.5MBit/s med udp på 13.5Mbit/s

Er der nogle værktøjer der kan se hvad der foregår i tcp/ip laget?

p.s. Jeg er så heldig at have en Linksys WRT54GL med openwrt imellem adsl2 modem og klienter, så der er gode muligheder for at hive information ud af routeren.

Mvh.
    Mikael.