tcp vs. udp båndbredde

Hej,

Affødt af "Betatestere søges" tråden i misc. har jeg kigget lidt på tptest og fundet en finurlighed.

Jeg har en 8Mbit cph-metronet linie.

Når jeg måler på den får jeg i modtagelse ca. 3.5Mbit/s TCP og 13.5Mbit/s i UDP. (send ligger omkring på 1Mbit både i TCP og UDP)

Jeg ved der er fejlrettelse på tcp og at det koster noget, men er en faktor tæt på 1:4 passende?

Det bliver helt galt med trådløse klienter, her er tcp nede på 1.5MBit/s med udp på 13.5Mbit/s

Er der nogle værktøjer der kan se hvad der foregår i tcp/ip laget?

p.s. Jeg er så heldig at have en Linksys WRT54GL med openwrt imellem adsl2 modem og klienter, så der er gode muligheder for at hive information ud af routeren.

Mvh.
	Mikael.