Re: [NETVAERK] Netværk, VLAN og læses tof

Brian Møller wrote:
Manualen til min switch D-Link DES3226S er lidt tynd på det område,

Det var også en sådan switch jeg startede med.

Det var nu ikke så svært, jeg startede med en testopstilling
med tre maskiner, en på VLAN 1, en på VLAN 2 og en der
modtog taggede pakker og var på begge VLAN's.

Det lærer man meget ud fra, uden at ødelægge hele netværket.

Men f.eks. ved jeg ikke hvordan en maskine vil reagere hvis den modtager en pakke der er vlan-tagged og den ikke kender noget til vlan overhovedet; men pakken er beregnet til denne maskine. Vil den skrotte den ? Vil den bare gøre med pakken som en hvilken som helst pakke der er stilet til den.

Det kan du jo eksperimentere ved en testopstilling.

Mit gæt er, at man ikke skal sende taggede pakker til nogetsomhelst
der ikke forventer at modtage taggede pakker.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: sslug@sslug