Re: [NETVAERK] Netværk, VLAN og læsestof

Hej

Da jeg skulle sætte VLAN på på arbejdet startede
jeg med at læse manualerne til switchene. Først dér
gik det op for mig, hvad VLAN egentlig gik ud på.

Jeg ved godt hvad VLAN bruges til og hvorfor; men derfra også til at bruge det kan der være lidt vej.
Manualen til min switch D-Link DES3226S er lidt tynd på det område, synes jeg; men det er ikke noget som skal være færdigt imorgen eller om 1 uge. Det er færdigt når det er færdigt, lidt i hvert tilfælde. Godt være at chefen vil have at det er lavet noget før; men det er så en helt anden sag.

De linux/windows maskiner, der ikke modtager
taggede pakker, skal der ikke laves noget
specielt ved. De skal selvfølgelig have
IP/netmaske som passer til det pågældende subnet
på det pågældene VLAN.

Det er jeg klar over.
Men f.eks. ved jeg ikke hvordan en maskine vil reagere hvis den modtager en pakke der er vlan-tagged og den ikke kender noget til vlan overhovedet; men pakken er beregnet til denne maskine. Vil den skrotte den ? Vil den bare gøre med pakken som en hvilken som helst pakke der er stilet til den.

At sætte Linux maskiner op til at håndtere taggede
pakker er meget simpelt. På en Redhat/Fedora
sætter man
VLAN=YES
i /etc/sysconfig/network og laver
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0.<vlan id>
filer for hvert VLAN man vil snakke med.

Hmm. Det er jo ligefrem forholdsvist simpelt. Jeg bruger Gentoo; men kunne forstille mig at det er lidt i samme stil.

Mvh

Brian Møller