Netværk, VLAN og læsestof

Hej

Jeg skal have lavet noget med VLAN og jeg har absolut ingen erfaring / viden indenfor dette område.

Jeg skal til at starte med have sat en switch op der kan dele noget trafik ud på nogle VLAN's. Linux-serveren har jeg allerede; men jeg har ikke selv konfigureret den. Jeg har fået VLAN-ID'sne og så ellers hvad net de hører til. Dog har jeg admin-adgang til den så jeg er ikke helt fortabt, hvis det skulle være
Efterfølgende skal jeg selv igang med at sætte en maskine eller to op med VLAN's.

Det er forholdsvist basalt det jeg skal have lavet; men mangler noget læsestof så som guides, ungå faldgrupper og lign. og de basale teknikker.

Nogen der har et par links til ovenstående med lidt læsestof.

Mvh

Brian Møller