Re: [NETVAERK] Trådløst net kun adgang for bestemte MAC-adresser

Hej Kristian

Kristian Skriver Jensen wrote:

> Ideen er at jeg har nogle klienter der skal have adgang til Internettet
> gennem et AP. Der er kun nogle bestemte MAC-adresser (en eller anden
> liste jeg selv skal kunne styre) der skal kunne få forbindelse til
> Internettet.

Et relevant spørgsmål - synes jeg - i dennne sammenhæng er, hvor stor
din 'population' af MAC-adresser er, og hvor tit sker der ændringer i den.

Hvis det altid er de samme, der skal kunne få adgang, er der ingen grund
til at lave det store nummer ud af det, men simpelthen brug APets
MAC-filter og så lave manuel vedligeholdelse af det.

Hvis MAC-populationen er mere dynamisk skal der nok andre boller på
suppen. En mulighed er at starte med at oprette en
punkt-til-punkt-forbindelse (ved at lave et /30 subnet) mellem den
klient, der vil have adgang, og så en eller anden server. Den eneste
port, der i starten er åben, er f.eks. port 80, så man kommer ind til en
applikation på serveren, der kan autenticere vedkommende og derefter
lukke op for nogle flere porte for klienten.

Jeg kender ikke til nogen Open Source-løsning på dette. På min
arbejdsplads bruger man den løsning, men den er baceret på et
kommercielt ptodukt fa HP, tror jeg nok.

Håber, det kan give nogen inspiration.

Mvh  Bent Bagger