Re: [NETVAERK] Trådløst net kun adgang for bestemte MAC-adresser

Jon Bendtsen skrev:
Den onsdag 19.jul kl. 2:12 skrev Kristian Skriver Jensen:

Hej NG,

Jeg skal til at i gang med et projekt og skal bruge lidt hjælp.

Ideen er at jeg har nogle klienter der skal have adgang til Internettet gennem et AP. Der er kun nogle bestemte MAC-adresser (en eller anden liste jeg selv skal kunne styre) der skal kunne få forbindelse til Internettet. Prøver en ikke-på-listen MAC-adresse at tilgå en Internettet, skal man få en side op der giver nogle retningslinier til hvordan man skrives osv.

Det tror jeg ikke at standard AP kan. De kan kun helt afvise en MAC addresse.

Men hvordan styres sådan noget? Er det i AP'et (hvor der er en router), eller skal man have en server bag ved der kan holde styr på det?

Du skal nok have fat i noget iptables, men husk at AP'et skal bridge, ikke NAT'e
Det du vil lave minder jo meget om et hotspot.

Jeg mener at kunne huske at der er lavet OpenSource AP-software som kan styre et simpelt PCI-WiFi-kort, og altså få det til at fungere som AP. Er der nogen, der ved om der findes OpenSource hotspot-implementationer af en sådan løsning?

MikroTik's routerboards kan sådan noget, men softwaren hertil - som kan installeres på andet hardware også - og som iøvrigt er baseret på Linux, men skjult bag en lukket skal - er desværre hverken OpenSource eller gratis.

Klavs

JonB