Re: [NETVAERK] Server på LAN

Nicolaj wrote:
Jeg vil sætte en Linux server (Web, FTP og gerne SSH remote mv) op hjemme hos mig selv. Jeg er på et andelsboligforenings-net, hvilket vil sige at vi har 1 Wan-ip adresse. Derfor er jeg kommet i tvivl om hvordan folk udefra skal kunne komme i kontakt med min server, når den sidder på LAN siden...?

Umiddelbart kunne man tro at det var nogle porte der skulle forwardes fra routeren ud til min computer (f.eks. port 80 for web, og 21 for FTP)

Det har du helt ret i.

....men hvad så hvis en anden beboer også vil ha en server? Så har jeg lige pludselig sat mig på disse porte....

Så må i slås om dem ;-)

Mere realistisk, så tror jeg ikke du kan få portene forwardet til din IP. Du er nødt til selv at have en offentlig IP, som er din egen, og det bedste er, hvis det er en fast IP.

En anden tanke var noget med DMZ zone, men det er jeg ikke helt inde i.

Det er blot en måde at dele sine LAN-IPer i to grupper: dem, der skal kunne servere til omverdenen, og andre (f.eks desktop), som ikke kan.

Jeg agter at købe et .dk domæne, så er det dennes admin der skal viderstille trafikken til min forenings WAN-ip, eller hva?

Det er DNS for dit domæne, som skal pege på det IP, din server ligger på. Hvis du benytter gratisdns.dk er det noget, du selv skal sætte op.

Og som sagt; hvordan bliver trafikken dirigeret videre til min PC? Jeg er mildest talt forvirret. :)

Jeg vil ikke gå ud fra, at det vil være muligt for dig at køre din egen webserver med din nuværende opkobling. Ikke så den er tilgængelig for andre end dig selv og måske de andre i din andelsboligforening.

Med venlig hilsen

Ole